غیبت برای اصلاح جامعه!!!
متاسفانه يکي از کارهایي که در جامعه ما ،باعث هتک حرمت و آبروي افراد مي شود عمل زشت و نکوهيده “غيبت” مي باشد. غيبت يک بيماري ،آفت و بلاي اجتماعي است،عملي که چون موريانه باعث تخريب ايمان ، شخصیت و جامعه ی انسانی مي گردد گه البته پيامدهاي ويرانگر آن را در جامعه فراوان می توان دید.
پس بهتر است تعریفی جامع از این گناه کبیره ارائه دهیم تا مثل خط کشی مرز دقیق سخن حق و باطل را به ما نشان دهد.
غيبت عبارتست از اين که کسي پشت سر برادر و يا خواهر مسلمان خود،در حضور ديگري و يا ديگران بدي او را بگويد،به گونه اي که اگر او آن را بشنود ناراحت شود.
پيامبر اکرم (ص)در مورد غیبت می فرمایند: غيبت آن است که ياد کني برادر خود را به چيزي که ناخوش آيند اوست.اگر در وجود آن شخص آن چيزي که گفتيد باشد ، غيبت است و اگر نباشد به او بهتان زده ايد.
از روايات و احادیث معلوم مي شود که غيبت شامل مواردي چون ذکر نقصي درمسلمان (چه باشد يا نباشد)يا نقصاني در رفتار وي باشد و حتي گفتن مطلبي مانند :کلاهش بزرگ است،عمامه اش کج است يا… که به استناد حکم ادله چهارگانه : کتاب .سنت .عقل و اجماع غيبت حرام است.
در قرآن نيز آيات متعددي در مذمت غيبت بيان شده است : برای مثال آیه (( هيچ يک از شما غيبت ديگري را نکند. آيا کسي از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟البته معلوم است که ازآن تنفر داريد.پس از خدا بترسيد که همانا خدا توبه پذير ورحم کننده است(سوره حجرات آیه 12) ))بیانگر این مسئه است.
یکی از راههای جلوگیری از غیبت تقویت عمل پسندیده حسن ظن است. بهتر است اگر حرفی درباره ی دیگران نزد ما زده شد ما با ظن نیکو با آن برخورد کنیم و هر حرفی را بدون ارائه ی مدرک از آنان نپذیریم تا زمینه های گناهان دیگری چون تهمت و افترا ،سخن چینی ونقل قول های کذب و...فراهم نشود. (البته به دیگران نیز اجازه غیبت کردن نزد خودمان را ندهیم).
خداوند در قران کریم در سوره نورآیه 12در رابطه با این مسئله می فرماید: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خيرا» يعني وقتي تهمت و افترا را شنيديد چرا به همديگر حسن ظن نداشتيد؟ يعني از اول رد کنيد سخن ناروا را. اگر آمدند به يک نفری تهمت زدند، يک چيزي را گفتند- حالا يا با عنوان تهمت يا به عنوان غيبت- چرا قبول می کنيد؟
زیرا آنطور که از روایات برداشت می شود مبغوضترين اخلاق عيبجويي است. بايد تحري مدايحِ نفوس(جستجوي خوبيهاي مردم) نمود نه تجسس عيوب نفوس. باید توجه کنیم به قدر امکان بايد از عيوب دیگران چشم پوشيد.
مقام معظم رهبری نیز در مورد مسئله ی غیبت چنین می فرمایند:
((اين که اصلا اين کار((غيبت))جايز است يا جايز نيست ولو به قصد اصلاح باشد، اين را نمي شود به طور مطلق يک چنين چيزي را پابند شد؛ که ما بگوئيم ما چون مي خواهيم در امر جامعه اصلاح کنيم، پس زيدي را، عمروي را يا يک جرياني را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهيم، غيبت کنيم؛ حالا آن کساني که اين کارها را مي کنند، خيلي اوقات به غيبت هم اکتفا نمي کنند؛))
بله درست است طبق فرمایشات امام خامنه ای کسانی که با بهانه ی اصلاح جامعه گناه مذموم غیبت را انجام می دهند چه با زبانهاشان چه با قلمهایشان و... فقط به غیبت اکتفا نمی کنند.غیبت گناهانی چون افترا و تهمت ،سخن ناروا و قول به غیر علم ،حق را به باطل تبدیل کردن وتضعیف آن و...ر ا به همراه دارد.
و این باید وظیفه یکایک ما باشد که در وهله ی اول از خودمان آغاز کنیم و گناهان چه ریز و چه درشت را از خودمان دور کنیم. بیایید قلبمان را از بدی ها نا پسندها بغض و کینه ها پاک کنیم چون قلب آدمی یا جای مهر و توجه به خالق یکتاست ویا جای گناهان و کدورت ها و تیرگی هاست.یادمان باشد دو چیز ضد هیچ گاه کنار هم نمی توانند باشند.
بعد پاکسازی خود می توانیم با امر به معروف و نهی از منکر گناه غیبت را در جامعه مان حذف کرده محیطمان را محیط اخلاقی کرده زیرا امر به معروف و نهی از منکر موجب تقويت بنيانهای فضايل اخلاقي در جامعه و موجب منع از گسترش امور منکر ميشود .که البته انشالله بتوانیم جامعه مان را برای حضور حضرت حجت بالحسن (عجل الله) فراهم کنیم.
خط سرخ شهادت خط آل محمد و علی است و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت برای ما به ارث رسیده است. با این که می دانم این افتخار نصیب هر کس نمی شود ولیکن آرزو بر جوانان عیب نیست. در صورتی که می دانم من گنه کار با قلب سختی که دارم هیچوقت به این آرزو نمی رسم چرا که این نفس اماره همواره سد راه انسان در راه لقاءالله است.